تنظیم ویولن



























ببینی ضرر نمیکنی

خودتون ببینید

رگلاژ یا تنظیم ویلن ، به مجموعه ی کارهایی گفته میشود که روی ویلن انجام میشود ، تا تغییرات زیادی از نظر کیفیت صدای ویلن در ساز ایجاد گردد . ویلن ها بسته به نوع قالبهای ساخت مانند قالبهای : استرادیواریوس - گوارنری - آماتی - اشنایدر - گاسپارو داسالو - ... و همچنین بسته به جنس و کیفیت مصالح کاربردی در ساخت ویلن و نوع تنظیم ، دارای صداهای متفاوتی میباشند . از طرفی سلیقه های درخواستی نوازندگان از صدای ویلن باعث اعمال تغییرات لازم حین ساخت و همچنین اعمال تغییرات مجموعه ی عملیات رگلاژ و تنظیم در ویلن می گردد .

به گفته ی استاد بی نظیر ویلن ، یهودی منوهین ، ویلن زیباترین ساخت دست بشر است . و واقعا" هم همینطور است . این ساز بی نظیر و پُر از راز و رمز با آن جثه ی کوچک ، دارای قدرت اجرایی بی نظیر و پُر از تنوعات تکنیکی است که بی شک و تردید امکانات اجرایی این ساز در هیچ سازی به این گستردگی وجود ندارد .

از طرفی در این ساز بسیار مرموز و پیچیده ، با آن شکل بسیار بسیار زیبا ، ایجاد صداهای مختلف از قبیل : صداهای کوپ - روشن - تیره - شارپ یا تیز - درخشان - توو دماغی - تاریک - لطیف - دینامیک بالا - ... با انجام تغییرات رگلاژ مشابه در تمام ویلن ها امکان پذیر نمی باشد . روش رگلاژ یک ویلن با رگلاژ ویلن دیگر ، کاملا" متفاوت بوده و از قوانین یکسانی پیروی نمی کند . چون هر ویلن بسته به نوع قالب ساخت - حجم محفظه ی صوتی - جنس صفحات - بافت و تراکم الیاف صفحات - خشکی صفحات و چوبهای بکار رفته در ساخت - فرکانس صفحات - ارتفاع کلاف - زاویه ی دسته - جنس و تراکم الیاف خرک - پل گذاری - ... و آیتم های دیگری که دست کم ۱۵ - ۱۶ مورد بوده ، دارای رگلاژ متفاوتی می باشد . علاوه از آن ، تغییرات در این ۱۵ - ۱۶ مورد در یک ویلن با تغییرات همان ۱۵ - ۱۶ مورد در ویلن دیگر ، کاملا" متفاوت می باشد که نیازمند سالیان سال کار و تجربه در این زمینه است .

بسیاری افراد با ایجاد تغییرات غیر علمی ، با نیّت بدست آوردن صدای خوب و با کیفیت از ویلن ، فقط و فقط باعث آزردن این ساز بسیار حساس می شوند ، بدون آنکه نتیجه ی مطلوبی بدست آورند .خجالتی


نظرات شما عزیزان:

yones
ساعت13:31---23 تير 1392
مهسا جون وبلاگت خیلی باحال بود
پاسخ:قابل نداره.ممنونم از نظرتون


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در جمعه 21 تير 1392برچسب:,ساعت 18:33 توسط mahsa 123|